Digital Korea?

Hot Issues 2008. 12. 25. 22:20

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크리스마스 연휴동안 밀렸던 뉴스를 읽던 중 영국에 있는 한 친구가 Digital Korea 란 책을 소개해주었다.  첫눈에도 우리나라가 Digital 강국 이라는 내용으로 소개되는 책이라는 것을 알 수 있었지만 Digital 분야에 종사하는 한사람으로서 씁쓸한 생각을 할 수 밖에는 없었다.

이 책의 저자인 Tom Ahonen과 Jim O'Reilly는 다음과 같이 Digital Korea를 소개하고 있다.

The book discusses a country where every household internet connection has already been upgraded to broadband; where 100 mbit/s speeds are already sold and gigabit speeds already coming; where every phone sold is a cameraphone; where three out of every four mobile subscriptions is a 3G connection; where cars and PCs and mobile phones now ship with in-built digital TVs; where 42% of the population maintain a blogsite and four out of ten have created an avatar of themselves; where over half of the population pay with cellphones and 25% of the total South Korean population have participated inside a multiplayer online game, in fact inside the same multiplayer online game.

The stories from South Korea are each more amazing than the last. 50,000 citizen journalists write the national Ohmy News newspaper. While Second Life fascinates western media for its 2 million users, South Korean Cyworld has 20 million users. While we tend to view the 8 million active users of the World of Warcraft as a milestone in massively multiplayer online games, South Korean Lineage already has 14 million active gamers.

그리고 이 책의 뒤편에는 이러한 디지탈 강국의 이면에 한국 정부의 역할에 대해서 많은 언급이 있었다. 과연 지금의 현실은 어떠한가 반문해 보면 디지탈 강국의 미래에 대해 심각한 우려를 하지 않을 수 없다. 과연 현재 우리나라의 정부에서 Digital korea의 미래에 대해 진지하게 고민하는 사람이 있을까? 대운하같은 비생산적인 투자보다 모바일 인프라와 디지탈 기술의 육성을 통한 글로벌 경쟁력이 더 많은 채용과 기회를 낳는 다는 것은 누구보다도 당연한 것 아닐까? 크리스마스날 이런 생각을 하다니.. 나도 참..가엽다....


Posted by 박재현
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